Hoe kan ik het beste van een persoon afkomen die me geen goed gevoel geeft?

Een ''vriendin'' van me laat me vaak zitten en als ik haar ermee confronteer, dan geeft ze me gelijk maar ondertussen heb ik het wel allemaal verkeerd begrepen! En heeft ze het allemaal niet zo bedoeld. Ze maakt vaak gebruik van mijn zwakke kanten om op die manier mij in een hoekje te drijven zodat ik genoodzaakt ben om het contact met haar te onderhouden. Ik kan hier uren over piekeren, voel me in het nauw gedreven. Ze doet zelfs dingen waarvan ze weet dat ik het niet leuk vind, dus ze zit me bewust te irriteren(!)

Wanneer ik geen contact meer met haar zoek, blijft ze me -bijna dwingend- smsen en kan ze opeens uren bellen.
Maar wanneer ik gewoon met haar wil praten en afspreken (toen ik haar in het verleden dus voor de zoveelste keer weer een kans heb gegeven) kan ze niet langer dan 1 minuut praten en wilt ze zo snel mogelijk van me af. Ik vind dit maar een rare situatie. Als ik vriendelijk laat merken dat ik liever geen contact met haar wil , gaat ze heel erg op me inpraten.Daarbij manipuleert ze me onder andere.

Ik word er onderhand een beetje hysterisch van, het gaat al 2 jaar zo. Ik ben eigenlijk dus gewoon bang voor haar. Bang dat ze vertrouwelijke informatie zal doorvertellen, bang voor de gevolgen. Ik kan hier nog heel lang over doorgaan maar ik hou het hierbij, wat kan ik het beste doen gezien mijn situatie? En kan iemand die er voor heeft doorgeleerd mij eens vertellen waarom mensen zich zo kunnen gedragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Hard worden en zeggen dat je geen contact meer wilt. Één keer helemaal duidelijk maken (kort en krachtig, zonder dat je een reactie aanhoort) en dan ophouden met telefoon opnemen, sms en email beantwoorden en wat dan ook. Elke reactie die jij verder geeft is precies in haar straatje, dus niet doen.

En schijt hebben aan dat ze vertrouwelijke informatie doorvertelt. Mensen die het meteen geloven of daardoor anders over jou gaan denken zijn de moeite niet waard. Laat je niet gijzelen.

Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar uit ervaring zeg ik dat zij jou waarschijnlijk nodig heeft om zichzelf goed te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh je zou ze de kost niet willen geven die anderen slecht behandelen zodat ze zichzelf beter voelen. Narcisten bijvoorbeeld. Jouw vriendin heeft daar ook wel trekjes van. Vriendelijk doen als je zegt dat je pleite bent, maar zodra je weer terug bent, zingt ze weer hetzelfde liedje.

Andere antwoorden (12)

Voor je laatste vraag heb je een psycholoog nodig en dat ben ik niet.
Als je van haar af wil: niet meer opnemen als ze je belt, niet reageren op haar smsjes. Net doen of ze lucht is voor jou. Je laat je toch niet gebruiken, want als jij haar nodig hebt heeft ze geen tijd.
Het is zo wel genoeg geweest en je wil er geen tijd meer aan besteden. Er zijn belangrijkere mensen in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieverd, om met je laatste vraag te beginnen:

Zij gedraagt zich zo, omdat ze aan jou een makkelijke prooi, een willig slachtoffer heeft.

Jij laat met je sollen.
En zij is iemand die het wel lekker vindt om te sollen.

Jij moet niet vriendelijk laten merken dat je geen contact meer wil, jij moet dat KEIHARD en HEEL duidelijk tegen haar zeggen. En vervolgens ook niet reageren om sms'jes of wat dan ook.

Juist, ze maakt gebruik van jouw zwakke kanten.
Maar hoezo "noodzaakt" dat jou om contact met haar te blijven houden?

Heb je ook nog andere vrienden of kennissen die jou kunnen helpen hiermee te kappen?
Als je het niet alleen kan, zoek dan hulp.

Laat je niet langer gek maken.
Wees wijzer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door haar in een laatste gesprek te vertellen dat je alle contact radicaal gaat verbreken, dat je niet meer gaat reageren op haar sms'jes, niet meer met haar wil bellen en iedere vorm van contact direct af zal kappen en dat je desnoods een ander tel.nummer zal nemen indien ze toch contact op neemt.
Niet bang zijn voor de gevolgen want de mensen die jou werkelijk kennen zullen je niet laten vallen ongeacht wat ze te evt. te horen krijgen en van de mensen die je wel laten vallen weet je meteen wat je er aan hebt...niks.
Maar ja, dit had je zelf ook al wel bedacht toch? Nou nog doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeel simpel. Rollen laten draaien! Maak gebruik van haar zwakke kanten en laat haar onbedoeld zitten als zij jou nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doet erg denken aan een borderline persoonlijkheidsstoornis. Op internet is daar veel informatie over. Meestal hebben deze mensen een traumatische jeugd gehad en hebben daardoorniet goed geleerd hun emoties onder controle te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik zelf zou doen is om de boel te laten doodbloeden. Het is dan (gezien jouw verhaal) even door de zure appel heenbijten.
Maar ik zou geen contact meer met haar zoeken. Als zij sms-t dan zou ik daar niet meer op antwoorden, uiteindelijk (dagen/weken/maanden) zal dit stoppen.
Als ze belt, niet meer opnemen.
Kortom op alle benaderingen van haar, niet op in gaan. Als ze je fysiek gaat opzoeken, dan kan je haar vertellen dat je geen contact meer wilt. En blijf dan doorlopen, of geef aan dat je ergens naar toe moet.

Als je een slimme telefoon hebt (smartphone) zijn er wel programma's te vinden waarmee je een zogenaamde 'blacklist' kan opgeven. Dus telefoonnummers die je niet mogen bellen.

Ook email niet meer antwoorden.

Door de zure appel heenbijten om haar 'aanvallen' te kunnen doorstaan. Uiteindelijk zal dit wegebben omdat ze alleen gemotiveerd blijft als ze jou reactie ziet/hoort.

Succes de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Links laten liggen. Als ze belt niet meer opnemen. Op een gegeven moment vraagt ze je mondeling wat er aan de hand is.
Op dat moment vertel je haar de waarheid en dat je de relatie met haar wilt verbreken, met het verzoek je niet meer lastig te vallen.
Over en sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je legt uit hoe vervelend de situatie voor je is. Maar JIJ bent degene die het op de één of andere manier laat gebeuren. Geef je eigen grenzen aan en handel daarnaar.

Het helpt je niet als je te weten komt waarom mensen zich zo kunnen gedragen. Wees blij dat je het niet snapt, dat bewijst dat je zelf zo niet in elkaar zit.

Kap met deze relatie. Hoe je dat kunt doen, heb je hierboven kunnen lezen. Beter nu (in jouw ogen) even hard zijn dan nog jarenlang blijven aanmodderen. Uiteindelijk levert dit je niks op, behalve negatieve energie.

Wees sterk en blijf bij je eigen gevoel!

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is iets heel vervelends, en herken mezelf er grotendeels ook in.
Als je bang bent dat ze geheimen doorverteld is er sowieso geen vertrouwen van jou kant. En in een vriendschap is het vertrouwen toch het belangrijkste. Volgens mij komt bij deze vriendschap het alleen maar van jou kant, dat gevoel heb ik ook vaak bij een vriendin. Maar kan geen afscheid van haar nemen, omdat ze heel veel voor me betekend.
Maar sinds ik een keer heel boos op haar ben geworden (in het echt, dus niet over de telefoon o.i.d) en er alles heb uitgegooid over wat me dwarszat. Heeft ze zich heel sterk verbeterd en werken we nu allebei heel hard aan onze vriendschap.
Mijn advies is dus om alles te vertellen wat je dwarszit. En dat je het gevoel hebt dat jij de enige bent die er iets voor wil doen (als dat bij jou ook het geval is).
Goed praten (of een keer goed boos) worden is denk ik de beste optie.
En als dat niet werkt, denk ik dat het voor jezelf niet goed is om met deze vriendschap door te gaan en er een punt achter te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen expert, maar het klinkt of je erg onzeker bent. Werk aan jezelf en probeer jezelf te ontwikkelen en laat zo iemand geen energie van je afpikken. Zoek een balans voor jezelf, zij laat jouw balans de verkeerde kant uitslaan. (Zoek een sport karate, judo b.v. heeft mij vroeger erg geholpen ben er een stuk zekerder van geworden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft volgens mij niets met jouw eventuele onzekerheid te maken, sommige mensen zijn nu eenmaal meester in het manipuleren van de mensen om hun heen. Deze vriendin lijkt me zo iemand. Eerlijk zijn heeft denk ik weinig zin want ze lult je toch weer omver. Mijn ervaring is dat dood laten bloeden het beste werkt, dwz, reageer nergens mee op, als ze voorstelt samen iets leuks te doen heb je geen zin. Uiteindelijk komt de boodschap wel over en zal ze geen contact meer met je zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar, goed hoor dat je naar een oplossing zoekt en zowel je hart, je verstand en je lichaam (hysteriek) geeft aan dat dit niet goed voor jou is. Lastig dat je bang bent dat ze geheimen doorverteld. Je kunt je afvragen of deze informatie jou echt kan schaden? Schrijf eens op papier waar je echt bang voor bent wat zij kan doorvertellen en probeer dan iedere dag een door te strepen. Verder zou je het langszaam kunnen afbouwen, contact verminderen, zonder ruzie te maken; is misschien niet de eerlijkste weg, maar wel makkelijker nu. Tot die tijd is het belangrijk aan te voelen wanneer zij jouw grens overgaat en dit duidelijk aan te geven, want ik denk dat zij die bij jou aan het zoeken is om te kijken tot hoever zij kan gaan. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar het belangrijkste is nu jezelf te redden. Succes en praat eens met iemand erover die erbuiten staat.