moet je een bramentak met 5 blaadjes afknippen?

wij hebben een bramenstruik(je) van iets meer dan een jaar oud in de tuin staan. op zich groeit hij prima. nu zei mijn schoonvader laatst dat een bramenstruik 3 bladen hoort te hebben en dat je scheuten met 5 bladen af moet knippen. klopt dit? en zo ja, hoe komt het dat er behoorlijk wat takken aanzitten met 5 blaadjes? (maw kan ik er zelf iets aan doen?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Een braam is geen roos, waar je de blaadjes moet tellen bij het snoeien.
Een braam maakt iedere jaar vanuit de grond, nieuwe lange takken.
Aan deze takken komen het jaar er op, de bramen.

Dus heb je aan de braam nu takken van vorig jaar waar nu bramen aan komen, en nieuwe takken die nu groeien voor volgend jaar.
Pas in de herfst knip je alle takken bij de grond af, waar bramen aan hadden gezeten en de nieuwe takken bind je vast
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is de enige manier om volgend jaar bramen te plukken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank. zal ze in het vervolg laten zitten :-)