Hoe voorkom je deze oranje/bruine vlekken in kleding tijdens het wassen?

De vlekken ontstaan niet witte en zwarte kleding. Enkel in kleding met natuurtinten zoals beige bruine groene kleding.
Wasmachine al diverse malen gereinigd.
Ik gebruik niets met bleek.
Op de foto is een babyshirtje te zien.

Picture for question
een week geleden
Pieterke
een week geleden
Wellicht helpt een colour catcher doekje de vlekken te voorkomen.
Fruitschaal24
een week geleden
Die heb ik al geprobeerd. Het lijkt eerder op een chemische reactie. Het is een soort bleekachtige vlek.
jc54
een week geleden
Misschien een ander (minder agressief) wasmiddel gebruiken.
Pieterke
een week geleden
Is die kleding van katoen? Gekleurde katoen kan nl. door wrijving af gaan geven in de wasmachine.
Fruitschaal24
een week geleden
Ik gebruik color reus. Wel middel is minder agressief?
Fruitschaal24
een week geleden
Vandaag is de vlek buiten de wasmachine ontstaan toen de baby erop gekwijld had. Maar normaal ontstaan de vlekken in de wasmachine. En ook in onze bruintinten en groentintenkleding? Maar als door wrijving zou komen dan moet iedereen hier toch last van hebben? Ik ken niemand met dit probleem
tinus1969
een week geleden
Klinkt alsof die vlekken toch komen door de combi kleding/baby(kwijl).
Fruitschaal24
een week geleden
Maar hiervoor hadden wij het ook al toen we geen baby hadden. Dus ij betwijfel het nu of het aan wasmiddel in combi met het water komt. En vraag me af welk alternatief wasmiddel is dan een optie
Pieterke
een week geleden
Ik vind zelf Neutral wasmiddel erg fijn. Dat is erg geschikt voor als je huidirritaties hebt, is dus niet agressief. Marcs green soap wasmiddel schijnt ook heel fijn te zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Pieterke
een week geleden
Ik bedoel dus Marcels green soap.
Fruitschaal24
een week geleden
Het rare is dat de vlekken op bleekvlekken lijken de kleur is daar gewoon weg. Kan dit aan de wasmachine liggen? Ik was geen poetsdoekjes bij de kleren trouwens
Inekez1
een week geleden
Het lijkt mij een reactie van de kleur met een of ander iets. Zuren, zouten, eiwitten? Ik weet niet precies wat met wat reageert. Er kan een reactie ontstaan in combinatie met kalk (uit leidingwater) en/of dingen in je wasmiddel of wasverzachter. Als het ook ontstaat buiten de wasmachine (door spugen van de baby) is de was mogelijk niet goed genoeg uitgespoeld waardoor wasmiddelresten (of wasverzachter) nog in de stof zit, wat een reactie geeft met spuug (zuur?) van de baby.
Fruitschaal24
een week geleden
Thanks. Hier zit ik ook al aan te denken. Maar hoe zit het met onze eigen kleding wat niet met een baby in aanraking is geweest? En de vraag nu hoe kan ik dit voorkomen?

Geef als eerste antwoord