Kun je de wasmachine beter open of dicht laten als je de was nog niet gaat ophangen?

De wasmachine heeft gedraaid en is net klaar. Op dit moment heb je geen tijd om de was ook daadwerkelijk op te hangen. Kun je dan het beste het deurtje open doen of dicht laten? En waarom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.5K
misslobe
14 jaar geleden
Leuke vraag ;-)

Antwoorden (11)

Volgens mij kan je het beste de deur open zetten zodat de lucht kan wisselen, en het niet zo snel muf wordt.

Maar goed. Ik zou zelf de was er uit halen en in ieder geval alvast over het droogrek gooien, dan kan ophangen later wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het deurtje inderdaad ook openzetten.

Maar nog beter was het geweest als je de tijd die je hebt genomen om deze vraag te stellen had besteed aan je was ophangen...:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou inderdaad zo geweest zijn als er op dit moment een was had geweest die ik had kunnen ophangen. Ik vroeg het me gewoon af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan veel sneller een vraag stellen dan de was ophangen hoor. Jullie niet? LOL.
Als het om een uurtje of een paar uurtjes gaat ,dan maakt het niet zoveel uit.
Maar om langere tijd ,zet dan de deur gewoon open.
Het spoelwater is inderdaad goed koud nu,maar in de zomerdag dan wordt de was al snel warmer en gaat het daarna toch iets muf ruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken het probleem.....mijn wasmachine geeft niet aan, hoe lang hij nog 'moet', dus sta ik soms op hete kolen te wachten tot hij begint te piepen dat hij klaar is...Dan gaat de stroom eraf, en ik de deur uit. Deurtje blijft dicht, tot ik bij thuiskomst de was op kan hangen. Soms vergeet ik het ook riant, en denk er pas de volgende dag aan.....De was ruikt dan bij het ophangen gewoon naar frisse was, dus blijkbaar kán dat, al is het natuurlijk niet ideaal.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beter dicht omdat het dan niet vies kan worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik laat hem dicht mijn wasmachine blijft de was om de 3 minuten een keer ronddraaien totdat ik de deur geopend heb maar het verschilt natuurlijk per wasmachine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe m open, omdat de vochtige lucht dan al naar buiten kan, waardoor het al een klein beetje droogt.
Ik merk wel dat als je de was er een halve dag in laat zitten, het muf gaat ruiken. Verschilt overigens wel per wasmiddel. Maar daarom doe ik hem altijd meteen erna open, dan droogt het vast iets.
Maar ook als de was eruit is, laat ik het deurtje een uurtje open. Ik merkte jaren geleden bij de toenmalige wasmachine dat die schimmelachtig rook als je m altijd dicht had. Dus toen liet ik m altijd even droogluchten voor ik m dicht deed, en nu doe ik dat uit gewoonte en voor de zekerheid nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om geurtjes te vermijden doe ik de machine open. Kan de vochtige lucht er uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, wat je ook kunt doen is de was even vlug in een (schone) mand doen, paar secondjes meer werk, maar dan kun je het gerust een nachtje laten liggen hoor.

Ik ben ook een hele makkelijke huisvrouw en als het mij even niet uitkomt, (bv na een late dienst) dan doe ik het vlug in een mand en hang het de volgende dag pas op.

Wel is het inderdaad zo dat het soms verschilt. Ik heb het ook wel eens gehad dat het niet echt fris meer rook en doe het dan nog een kort rondje in wasmachine met alleen wat wasverzachter.

Succes ;-)!
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf of jouw wasmachine om de zoveel minuten blijft ronddraaien of niet. Als hij dat niet doet, dan zou ik het deurtje openzetten, zodat het niet zo muf gaat ruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
open doen en z.sm. je was eruit halen hier door krijg je minder kreukvorming van je was. maar je kan de was er natuurlijk wel een paar uur in laten als je geen tijd hebt , je wasmachine gaat er echt niet kapot van.