Ik heb ooit gehoord dat er iets in je bloed verandert als je teveel (of te weinig) CO² inandemd, klopt dit, en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Hoewel wij mensen en andere dieren zuurstof (O2) nodig hebben is ons ademhalingssysteem gebasseerd op de hoeveelheid CO2 in de lucht die je inademt. Zou je pure zuurstof inademen of lucht zonder CO2 dan zou je de prikkel verliezen om door te blijven ademen. Je zou er dan de hele tijd aan moeten denken, anders zou je stoppen met ademen.

Als je teveel CO2 inademt is dat gevaarlijk voor je lichaam aangezien hogere CO2 gehaltes in je bloed het je cellen moeilijker maken om O2 op te nemen en CO2 af te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens ademt niet op de hoeveelheid CO2 in de inademingslucht, maar op de hoeveelheid CO2 in het bloed. Dus de CO2 die bij het normale metabolisme is ontstaan.

Andere antwoorden (1)

Een mens ademt niet omdat hij zuurstof te kort komt, maar een CO2 (koolzuur) overschot heeft. Koolzuur zit nauwelijks in inademingslucht. Gelukkig maar, want anders zouden we steeds dieper gaan ademen!
Door de verbranding in de cellen ontstaat CO2, wat via het bloed, de longen en de uitademingslucht wordt afgevoerd/afgeblazen. Is het koolzuurgehalte in je bloed hoog, dan verandert de zuurgraad van het bloed, de pH gaat naar beneden, dus je bloed wordt zuurder. Wel bekend bij grote inspanning waarbij ook 'verzuring' optreedt. Mensen met bijv ernstige longziekten die hun CO2 niet voldoende kwijt kunnen, en een hoge CO2 druk in het bloed hebben, zullen op een gegeven moment niet meer op de CO2prikkel ademen (zoals normaal is), maar (dan wel!!) op een zuurstof tekort. Als je deze mensen 100% zuurstof laat ademen, stoppen ze dus met ademen en loopt het verkeerd af. Zuurstof toedienen kan wel, maar dan met een licht verhoogd percentage, bijv middels een venturi-masker.
Als het CO2 gehalte in het bloed te laag wordt, zoals bij hyperventilatiesyndroom (teveel CO2 afblazen), onstaan vaak verschijnselen als tintelende vingers, handen, armen, voeten en/of benen, tintelingen rond de mond, misselijkheid, paniek, gevoel van ademnood (wat dus eigenlijk niet zo is). De 'paniek' veroorzaakt een nog diepere ademhaling en zo houdt dit zichzelf in stand en verergert het. (negatieve spiraal). Het mooie van hyperventilatie is dat het direct over is zodra de hyperventilant flauwvalt. Er wordt niet meer over de ademhaling nagedacht en deze herstelt zich.
Te weinig CO2 inademen is dus nooit het geval, want in normale inademingslucht zit nauwelijks CO2. De CO2 wordt in je lichaam gemaakt (komt vrij bij de verbranding).
Te veel CO2 inademen zorgt voor een diepere ademhaling. Dat wil je dus niet.
Wat er in je bloed verandert is dus de zuurgraad.