Moet een werkgever een werknemer met nul urencontract betalen als werktijden lastminute veranderen?

Wanneer een werknemer met een nul urencontract aankomt op de werklocatie, om vervolgens te horen dat hij/zij toch niet is ingedeeld, hoort hij/zij dan toch betaald te krijgen?
Zo reisde ik 3 uur om te horen te krijgen dat ik niet werd ingezet op die dag, terwijl ik in de door mij ontvangen planning wel stond ingedeeld om te werken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Naar mijn mening heeft de wet hier geen kant-en-klare oplossing voor.

Er is een artikel BW 6:628a (zie hieronder de wettekst) wat o.a. van toepassing is op 0-uren contracten. Hieruit blijkt dat je altijd voor 3 uur moet worden uitbetaald als je minder dan 3 uur hebt gewerkt.

In jouw geval héb je niet gewerkt maar je was wel opgeroepen. Dat de werkgever bij nader inzien geen gebruik heeft gemaakt van je aanbod om te komen werken, is zijn beslissing. In dit geval is het (naar mijn mening) redelijk dat je in ieder geval drie uur werkuren betaald krijgt. Ook al staat dat niet in de wet. Plus de reiskosten, als een reiskostenvergoeding is overeengekomen.

Nog iets anders. Naar mijn mening is een 0-urencontract niet bedoeld voor het soort werk dat je doet. 0-uren contracten zijn bedoeld om mensen flexibel op te kunnen roepen, bijv. bij plotselinge drukte. Als er echter een hele planning achter zit, dan zou het handiger zijn als de werkgever min-maxcontracten met zijn werknemers overeenkwam. Bij dat soort contracten is een minimaal aantal uren per week gegarandeerd (die worden dus altijd uitbetaald) en hoeft de werkgever niet meer dan een maximum aantal uren per week te werken.

Als het aan mij zou liggen, werden 0-urencontracten afgeschaft, die worden nog steeds te gemakkelijk en op oneigenlijke wijze ingezet. Misschien dat een van de toekomstige kabinetten mijn voorstel overneemt :-)

"Artikel 628a

1.
Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht.

2.
Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. "
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, met als aanvulling dat alleen al het oproepen volstaat om minimaal 3 uur uitbetaald te moeten krijgen. Vraagsteller hoeft niet daadwerkelijk arbeid verricht te hebben. Dat je minimaal 3 uur betaald moet worden geldt alleen niet als er van tevoren (via de planning) afgesproken is dat je minder dan 3 uur zou werken.

Andere antwoorden (1)

Ja ! Je zou op z'n minst je reis tijd en kosten vergoed moeten krijgen . Ja je zou schadeloos gesteld moeten worden . Hoe te handelen maak een eenvoudig briefje waarheden situatie uit een zet en geef dat aan je leiding gevende en aan de loon administratie . Je krijgt niks als je zelf in gebreke bent gebleven , zoals niet de rooster wijzigingen te raadplegen of zeggen dat daar niet in de situatie voor was dus zeg geen bereik . Heb je zelf wel alles ( in redelijkheid ) gedaan om de situatie te voorkomen ? Zit daar een ja maar in ? Dan had je beter moeten opletten . Ga hoe dan ook proberen je kosten en reistijd vergoed te krijgen . Lukt dat niet dan ja een procedure maar dan ben je wel je baan ( tje ) kwijt Soms is het stikken of slikken . Succes