stijgt je verzekeringspremie als je zonnepanelen op je dak legt?

wij overwegen zonnepanelen op het dak te leggen van ons woonhuis en vragen ons af of de premie voor de opstalverzekering daarmee gaat stijgen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Misschien.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-verzekeren/

Antwoorden (1)

Of de premie zal stijgen, hangt van je verzekeraar af.
Zonnepanelen vallen in veel gevallen onder de opstalverzekering. Als dat niet het geval is, moet het expliciet in de polisvoorwaarden zijn opgenomen. Wel stellen de meeste verzekeraars als voorwaarde dat ze "aard en nagelvast" op of in het dak zijn bevestigd. Bij platte daken kan het voorkomen dat de zonnepanelen niet aan deze eis voldoen, en dan vallen ze volgens de meeste verzekeraars niet onder opstal. Ook kunnen verzekeraars n hun voorwaarden stellen dat niet in alle gevallen alle schade wordt vergoed.
Er is een verhoogd risico op brand bij zonnepanelen. Dit geldt overigens slechts voor 0,01% van de huizen met zonnepanelen. Het risico is vooral afhankelijk van de manier waarop de panelen wordt geplaatst: op het dak of in het dak. De methode van in het dak installeren brengt een verhoogd risico met zich mee. Dit zou voor een verzekeraar reden kunnen zijn om de polisvoorwaarden en/of premie aan te passen. Maar dit verschilt per verzekeraar.
Daarom is het goed om je eigen polis voor de opstalverzekering goed door te lezen op mogelijke voorwaarden, die erin vermeld kunnen staan over zonnepanelen. En informeer bij de verzekeraar (of je tussenpersoon).